Pad Thai - En smak av Thailand

Kycklingrätter
 
 
 
 
 
Hej alla glada!
 
Igår efter en lång utflykt med mina syskonbarn med bad, lek, titta på apor, åka karusell och äta sockervadd så var man ganska slut som människa på kvällen. Men roligt hade vi och jag älskar verkligen semester när man kan ta tillvara på dagen och göra sånt där, men vem gör väl inte det? Semestern har varit toppen hittills! Min första betalda semester dessutom, så det känns lite extra lyxigt. Jag har bara tagit till vara på dagarna, njutigt, solat, myst, ätit glass, umgåtts, strosat omkring och bara varit. Och nu ligger resväskan på sängen och väntar på att bli packad, för i helgen drar vi till Rhodos, som vi längtar efter det. 

Som sagt så var jag ganska slut som människa igår men äta bör man, och då passar en sådan här rätt bra. Den är enkel att slänga ihop och går fort, och inte att glömma, blir såå god. Pad Thai är min favoriträtt på thairestauranger och sedan jag hittade det här receptet och modifierade lite själv så har det blivit även en favorit här hemma. Så här kommer mitt recept på denna goda rätt:
 
Receptet är för 4 personer
 
Du behöver det här:
1 paket risnudlar
3 kycklingfiléer
1 gul lök
1 påse wokgrönsaker
2-3 msk fisksås
2-3 msk kycklingfond
3 dl ostronsås
2-3 msk soya
2 msk sweet chilisås
2 vitlöksklyftor
Saft av 1 lime
2 tsk socker
2 ägg 
 
Gör såhär:
1. Hacka kycklingen och löken.
2. Stek kycklingen tills den är igenomstekt, gärna i en wokpanna men en vanlig panna går bra också.
3. Blanda såsen under tiden. Blanda fisksås, ostronsås, soya, sweet chilisås, lime och fond.
4. När kycklingen stekt klart lägg i lök och låt den stekas lite. Blanda sen i wokgrönsakerna. 
5. Koka risnudlarna i cirka 2-3 minuter. Ha sedan ner dem i kycklingenblandningen.
6. Häll över såsen. Blanda även i äggen och låt dem steka med en stund. Sen är det bara att äta och njuuta!
 
 
Kyckling, Nudlar, Thaimat;

Kommentera inlägget här: