Saffranssnitt

Allmänt
 
Häromdagen hittade jag en nyhet på bakhyllan, eller i alla fall en nyhet för mig, och då kan jag oftast inte hålla mig från att köpa hem den. Jag pratar om den söta flaskan här nedanför med saffransarom. Jag läste på lite om den och fick reda på att 1 matsked motsvarar 1 paket saffran, alltså 0,5 gram saffran. Hela flaskan innehåller 2 matskedar så då tänkte jag att jag gör dubbel sats med sirapssnitt och har i hela flaskan. Och oj vad gott det blev! Knapriga, sega och med en jättegod smak av saffran. Dessa ska jag bjuda jobbarkompisarna på imorgon så kanske man till och med kan ge dem lite julkänslor. För mina julkänslor har börjat komma rejält nu! Julpynt, stjärnor och röda gardiner åkte upp i helgen och det första julbaket är nu gjort. Så mysigt med jul!! Här kommer receptet för 1 sats, dubbla receptet om du vill ha många kakor:
 
Cirka  20-30 st
 
100 gram smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
1 msk saffransarom
1/2 tsk bikarbonat
2 – 2½ dl vetemjöl
 

Låt smöret stå framme en stund så det blir mjukt, eller kör det några sekunder i micron, det ska dock inte bli smällt! Rör ihop socker och smöret. Rör i sirap, arom och sist vetemjölet blandat med bikarbonat. Känn efter hur mycket mjöl som behövs för att degen ska gå att forma. Rulla den till strängar och platta ut till en centimeters tjocklek på en plåt täckt med bakplåtspapper eller smord plåt. Grädda i 175 grader i cirka 15 minuter. Skär i sneda remsor medan kakan är varm och låt svalna.

 
 

Kommentera inlägget här: